Nieuwsbrief
Tienen draagt zorgt voor haar inwoners tijdens warme dagen
De afgelopen periode was het bij momenten erg warm weer. Dit brengt helaas gezondheidsrisico’s met zich mee, vooral voor kwetsbare doelgroepen zoals ouderen, kleine kinderen en chronisch zieken. De stad Tienen heeft een actieplan opgesteld om de inwoners te beschermen. Ook de dienst ouderenzorg van het OCMW draagt haar steentje bij.
Veronique, Elly en Wendy vertellen hoe ze dit doen.
Ouderenzorg
“Vanuit de dienst ouderenzorg van het OCMW zijn we er voor alle 65-plussers van de stad. Daarbij hebben we wel specifieke aandacht voor de meest kwetsbare”, begint Veronique.
“Zo zijn we in 2016 gestart met de preventieve screening van 85-plussers.
Elke 85-plusser wonend in Tienen krijgt van ons een uitnodiging in de bus voor een huisbezoek of bezoek aan het sociaal huis. Tijdens dit bezoek geven we informatie over het bestaande thuiszorgaanbod, mogelijke zorgpremies, premies voor woningaanpassingen, het socio-cultureel aanbod, ed. Momenteel bezoeken we zo de inwoners geboren in het jaar 1930.”
Tips over wat te doen bij warm weer
Wendy: “Als het heel warm weer is, hebben we tijdens deze bezoeken extra aandacht voor de woonsituatie en het netwerk van de ouderen: we informeren of er regelmatig bezoek is, of het overdag niet te warm wordt in de woning, of er iemand is die de boodschappen kan doen ed. We geven tips over wat te doen op warme dagen aan de hand van een informatieve brochure.”
“Indien we tijdens het huisbezoek ondervinden dat het onaangenaam warm is in de woning verwijzen we de bewoners door naar de koele plaatsen die voorzien zijn in de stad en bieden aan dit voor hen te regelen. Dit is gelukkig maar een beperkt aantal keer echt nodig geweest”, merkt Elly op.
Extra huisbezoekje
“Ouderen, die we de afgelopen jaren bezochten en waarbij we vaststelden dat ze slechts een beperkt of helemaal geen sociaal netwerk hebben of waarvan de woning niet goed aangepast is aan de warme temperaturen, worden tijdens de warme dagen telefonisch gecontacteerd. Indien nodig krijgen ze een extra bezoekje. De reacties hierop zijn altijd zeer positief. Mensen vinden het heel fijn dat er aan hen gedacht wordt”, gaat Wendy verder.
“Ook tijdens de bedeling van de maaltijden aan huis en tijdens de bezoeken van de klussendienst werden de brochures verspreid en kregen de cliënten de raad om extra te drinken en binnen te blijven op de warmste momenten van de dag”, vertelt Elly.
Tienen werkt samen
Op de vraag waar het initiatief vandaan komt antwoordt Veronique: “Dit alles past binnen het warmteactieplan van de stad Tienen, waar wij als dienst ouderenzorg actief aan meewerken samen met oa. de huisartsenkring, verschillende WZC en dienstencentra, het Rode Kruis, de mindermobiele centrale, het Wit gele Kruis en vrijwilligers van verschillende organisaties.
Het warmteactieplan voorziet tijdens warme dagen een telefoonnummer dat de inwoners van Tienen kunnen contacteren, 24/24, indien ze zich zorgen maken over hun eigen gezondheid of die van iemand in hun omgeving. Infobrochures worden verdeeld door de zorg- en hulpverleners. Verspreid in de stad worden koele ruimten voorzien in cafetaria’s van verschillende Woonzorg- en dienstencentra. Vrijwilligers kunnen huisbezoeken afleggen en de mindermobiele centrale en het Rode Kruis kunnen inwoners naar de koele plaatsen brengen.”
Samenwerking is de sleutel tot succes concludeert Elly: “Samen kunnen we ervoor zorgen dat het voor elke inwoner van de stad een fijne zomer wordt, ook op warme dagen.”